Hänt i Sverige intervjuar invandrare om kravallerna

Några av de invandrare Hänt i Sverige varit i kontakt med

Några av de invandrare Hänt i Sverige varit i kontakt med

Med anledning av de gångna kravallerna och det naturligtvis kritiska förhållningssätt vi på redaktionen har till dem tänkte vi att vi kanske också skulle låta den andra sidan komma till tals. Visserligen är vi inte beredda att gå så långt som att låta dem som faktiskt varit med i kravaller uttala sig, men måhända delar de som gjorde det ändå synsätt med de invandrargrupper de tillhör. Därför tror vi det kan vara bra att få kommentarer från så många olika etniska grupper som möjligt.

Genom de som säger sig representera invandrarna i massmedia har vi fått en rätt konsekvent bild: Invandrarna är tydligen utsatta för diskriminering på arbetsmarknaden och ekonomiska trångmål, men annars är de i stort sett enade om vad de vill uppnå. De sägs inte hysa något agg alls emot varandra. Men när vi började prata med dem insåg vi att det inte alls stämde. Dessa invandrare hade alla en egen identitet, och en egen uppfattning om vad just de behövde. Den första vi pratade med var Ali, sunnimuslim från Irak.

Ali, 22-årig sunnimuslim från Irak

Ali, 22-årig sunnimuslim från Irak

– Hejsan, Ali. Så vad tycker du om de där gängen som var ute och brände bilar?

– De har mitt fulla stöd i protesterna mot detta arabfientliga samhälle.

– Du upplever Sverige som arabfientligt?

– Ja. Det går inte en dag utan att jag kallas kamelkn*llare, självmordsbombare, sandneger eller dylikt. För att inte tala om hur lite respekt det svenska samhället har för min religion!

– Du tycker inte Sverige visar nog respekt för islam?

– Det kan du ge dig fan på! Här tvingas jag till och med skaka hand med kvinnor! Trots att Koranen starkt förbjuder det!

– Har du följt det som skrivits i massmedia om kravallerna?

– Det mesta, ja.

– Har du några synpunkter på detta?

– Jag stödjer vänstern när de tar upp diskrimineringen mot oss araber, men när de pratar om oss som ”utsatta” så låter det som att vi är några hjälplösa negrer eller nåt. Som att vi inte kan leva utan bidrag.

– Du anser att ni araber inte har mycket gemensamt med afrikanerna?

– Det har vi minsann inte. Afrikanerna är primitiva varelser som bor i lerhyddor och jagar villebråd med spjut. Sådana är inte vi araber! Eller vänta nu, de jagade villebråd när de var nere i Afrika – här jagar de bara bidrag.

– Du anser att afrikaner är duktiga på att jaga bidrag?

– Jajamän! Afrikanerna kan sniffa sig till bidrag från andra sidan jordklotet. Börjar någon någonstans erbjuda dem bidrag anländer dessa negrer snart i stora horder. Tror ni svenskar redan har insett det!

– Tack för intervjun.

Näst ut var kurdiska Fatima.

Fatima, 20-årig kvinna från Turkiet

Fatima, 20-årig kurdisk kvinna från Turkiet

– Så vad har ni kurder att säga om kravallerna, frågar vi henne.

– Kravallerna är ett uttryck för det nedtryckta proletariatets maktlöshet och orättvisa ställning i samhället. Kravallerna är ett försök att nå ekonomisk upprättelse hos den kapitalistiska makteliten.

– Öh, vänta lite nu. På vilket sätt är gemene bilägare att betraktas som storkapitalist?

– Alla som köper ej offentligproducerade konsumtionsvaror bidrar till kapitalets överhöghet och därigenom till proletariatets utsatta situation. Därför är alla privata bilägare medskyldiga till detta förtryck.

– Du rabblar ju bara trams, påpekar vi för henne och avslutar intervjun.

Sist ut blev Mombhata från Gambia.

24-årige Mombhata från Gambia

24-årige Mombhata från Gambia

– Hej där, Mombhata. Jag ser att du fortfarande bär din stams traditionella klädsel.

– Tjena mannen. Jojo, det gör jag. Måste ju ha någon modekänsla.

– Så vad tycker du om kravallerna?

– De är bra motion.

– Bra motion?

– Ja, man håller sig i form.

– Men de flesta säger ju att kravallerna är ett uttryck för samhällsangelägenheter?

– Vad är det? Jag var med i kravallerna för att jag gillar att springa omkring. Och det är skoj att tända eld på bilar också.

– Så du tycker inte politik är något för dig?

– I Afrika har vi ett talesätt: Tungan må övertyga en man någon gång ibland, men spjutet dödar alltid. Så om jag vill verka politiskt tar jag till spjutet, inte tungan eller kravaller. Liksom, skulle ni svenskar kunna vänta er att påverka någon genom att spela hockey eller vad ni nu gör?

– Ni afrikaner förvirrar mig. Något du vill säga innan vi slutar?

– Ja. Det är bäst för er svenskar att ni fortsätter betala ut bidrag till oss afrikaner, annars kommer vi spetsa er med våra spjut!

– Vi ska framföra ditt meddelande.

Det vi kunde se när vi talade med invandrarna var att de inte alls var någon enhetlig skara. Och deras politiska mål var inte heller samspelta. Det tycks som att vänstern ljuger för oss när de påstår att dessa invandrare vill låta sig företrädas av dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s