Feministiskt Forum 2013 – referat av Hänt i Sverige

Feministiskt Forum 2013, grundläggande ståndpunkter etableras

Feministiskt Forum 2013, grundläggande ståndpunkter fastställs

Diverse organiserade feminister har i dag hållit en tillställning kallad Feministiskt Forum i ABF-huset i Stockholm. Hänt i Sverige var på plats och dokumenterade det som försiggick.

Man kunde tro att det inte skulle vara möjligt för feministerna att samlas en särskild dag på ett konvent i Sverige eftersom de ändå sitter vid makten årets alla andra 364 dagar, men i dag hade ändå ett 50-tal talare likväl som ett 50-tal åhörare samlats för detta forum. Först ut att tala var före detta minister Margareta Winberg, som hade valt ”Patriarkatets historia” som ämne. Vi citerar:

Margareta Winberg

Margareta Winberg

”Kära kvinnor! Vi har samlats här i dag för att diskutera vad vi kan göra åt det kvinnoförtryck som fortfarande råder i vårt land. Jag har länge sett fram emot möjligheten att få sätta mig ner och diskutera detta förtryck med representanter för mansvärlden, men tyvärr har inte vidare många av dem visat något intresse, och de få som kom hit i dag är nog mer feminina än jag själv är!”

Denna kommentar gav upphov till utbrett fnissande inom publiken.

”Men jag kanske skulle vara mer allvarligt lagd. Det är med sorg jag måste konstatera att vi även i 2000-talets Sverige ännu inte besegrat patriarkatet. Männen står fortfarande som våra fogdar och säger åt oss vad vi ska göra, både på arbetsplatserna och i hemmen! Det är dags vi börjar uppmärksamma att vi fortfarande lever i ett kvinnohatande talibanrike!”

Efter att hennes tal var över fick hon en dundrande applåd. Sedan stod Maria Sveland i tur.

Sveland

Maria Sveland

”Mina systrar, Margareta Winberg går inte långt nog i sin kritik av patriarkatet! Det är dags för nytt blod att ta upp kampen, nya kämpar som inte ger sig förrän patriarkatet är fullständigt tillintetgjort! Jag vill hävda att jag själv är en del av ett nytt garde som slutligen kommer besegra denna maktstruktur! Och en sann maktstruktur är den! Trots männens försök att förneka dess existens är den lika verklig som tomten! Patriarkatet har förorsakat mig så mycket lidande! Jag har hunsats av så många män i mitt liv! Alla män är djur, det vet jag av egen erfarenhet. Riktiga grisar! Särskilt etniskt svenska män har ingen som helst respekt för kvinnor!”

Nu nickade större delen av publiken.

”När ni kommit hem från detta forum i kväll vill jag att ni svär för er själva att ni aldrig ska ge upp förrän patriarkatet är besegrat! Vi kan vinna, bara vår övertygelse är stark nog!”

Även Sveland fick en rejäl applåd när hon avslutade sitt tal, och man informerade publiken att de när forumet var över skulle rösta på den bästa talaren under dagen. Härnäst följde underhållning i form av en feministrappare klädd i rosa hiphopkläder, som tillbringade fem minuter med att skandera ”Patri… Patri… Krossa patriakatet!” om och om igen, till publikens förtjusning. Därefter försökte en överviktig kvinna sig på humor, ett ämne kvinnor aldrig briljerat i. Trots mycket tafatta försök till skämt som ”Vad kallar man en kvinna utan hjärna? En man!” gapskrattade feministerna åt alla hennes ”lustigheter”. Därefter var det dags för riktiga tal igen, och Lisa Bjurwald trädde fram.

Lisa Bjurwald

Lisa Bjurwald

”Kära systrar! Maria Sveland kom visserligen med ett känslomässigt inlägg, men det vi behöver är inte mer känslor. Våra känslor förlorar striden åt oss. Vad vi behöver är vapen! Och lagstiftning ger oss dessa vapen! Jag har skrivit ett förslag till ny lag kallad ‘hets mot kvinnor’ som kommer förbjuda allt kvinnohat. Männen kommer inte längre kunna påstå att patriarkatet inte existerar! Jag vill att ni alla skriver till era riksdagsledamöter och kräver att de stödjer detta förslag! Endast genom lagstiftning kan vi besegra patriarkatet, blott känslor biter inte på det!”

Även Bjurwald fick ordentligt med hurrarop, sen var det dags för Rossana Dinamarca.

Rossana Dinamarca

Rossana Dinamarca

Redan när hon gick fram till mikrofonen hade hon tårar i ögonen. Sedan påbörjade hon sitt dramatiska hysterianfall.

”Systrar i kampen! Varje dag skördar patriarkatet nya liv i Sverige! Kvinnor skär sig, de drogar ned sig, de tar sina liv på grund av patriarkatet! Jag var en gång i tiden en lycklig människa, men det var innan patriarkatet förstörde allt för mig! Män har slagit mig! Män har våldtagit mig! Män har sålt knark till mig! Män står redo med krypskyttegevär så fort jag stiger utanför dörren! Det går inte en dag då jag inte känner ett mycket reellt dödshot från patriarkatet! Jag vet att varenda svensk man vill döda mig, och så många av dem har försökt att göra det att det tärt på min psykiska hälsa! Och när jag mådde dåligt som följd av detta så lade de mig i bälte och tryckte i mig droger istället för att stötta mig! De sa att jag led av vanföreställningar! Men dessa läkare är alla en del av patriarkatet! Manliga läkare! De är alla i konspiration! De pratar trams och kallar mig schizofreniker, men jag vet hur verkligt hotet från patriarkatet är!”

Dinamarca fortsatte i samma hysteriska stil en dryg halvtimme, och när det äntligen tagit slut var alla överens om att hon hade hållit det bästa talet. Hon var ”den främsta feministkämpen”, som de uttryckte det, och ett pris överlämnades till henne av Gudrun Schyman. På Hänt i Sverige ringde vi istället hennes läkare, som förhoppningsvis lade in henne igen – hon hade uppenbarligen fått sig ännu ett skov.

2 thoughts on “Feministiskt Forum 2013 – referat av Hänt i Sverige

  1. Allt var väldigt fascinerande att läsa och med en bitter smak i munnen undrade jag varför dessa feminister fortsätter att spela offer, jag är kvinna och är det något jag inte gör är att spela offer. Sen är jag dock inte feminist heller, jag står för jämlikhet.

    Förresten jag har grym humor😉

  2. Ping: Hänt i Sverige behöver din hjälp att nå ut | Hänt i Sverige

Kommentera

