Vettvilliga sjuksköterskor demonstrerade för kraftigt höjda ingångslöner

Sjuk sköterska

Sjuk sköterska

Att avtalsrörelsen i Sverige ofta kännetecknas av uppstegrade lönekrav är gemene man bekant. Men vi höll ändå på att sätta kaffet i halsen när vi hörde att svenska sjuksköterskor krävde hela 25 000 per månad i ingångslön. Av denna anledning sände vi ut Johan Gunnesson för att försöka resonera med de lallande dårarna.

Runtom i hela landet demonstrerade i dag svenska sjuksköterskor för högre löner. För stockholmarnas del ägde detta rum på Södermalmstorg, som fick se sig nedsållat av plakat åt höger och vänster. Det skulle höjas löner, det klagades på arbetsförhållanden – man skulle kunna säga att det hela var en enda stor svavelosande självömkanstillställning. För att inte svika våra trogna läsare konfronterade vi på Hänt i Sverige dock ändå dessa människor, trots deras uppenbara brist på psykisk hälsa.

Efter att ha knuffat oss igenom denna folkskock i jakt efter någon vi kunde intervjua som åtminstone skulle vara ett något sånär resonabelt intervjuobjekt kom vi till slut fram till en kvinna vid namn Sara. Följaktligen sträckte Gunnesson fram mikrofonen till henne och höll intervju.

– Hej, skulle du kunna tala om vad du heter?

– Jag heter Sara och är nyutbildad sjuksköterska.

– Intressant. Så vad är det ni kräver här i dag?

– Vi kräver rättvisa löner! När jag tog anställning efter avklarad examen fick jag bara 22 000 i månaden, det är helt förskräckligt! Vi kräver att ingångslönerna höjs till minst 25 000!

– Men är inte 22 000 en rätt bra lön? Särskilt att få direkt när du gått färdigt högskolan. Liksom, vem som helst kan ju bli undersköterska.

– Nej, det räcker inte alls till på långa vägar för den privatkonsumtion jag gjort mig förtjänt av! Får jag inte minst 25 000 sticker jag till Norge på obestämd framtid!

– Oj då, det lät illa. För oss som inte är så bekanta med er kamp för högre löner – skulle ni kunna utveckla varför löneläget i dag har hamnat i en nivå som inte är till er belåtenhet? Som jag förstår det skulle ni få bättre lön i Norge?

– Ja, där skulle vi få minst 40 000! Men här i Sverige har vi karteller som håller nere lönerna! Vi har bevis på det!

– Så ni anser det finns en konspiration mot er som gör att ni inte får de löner ni anser sig förtjäna. Säg mig, vilka andra konspirationsteorier är ni anhängare av?

– Låt se nu… Månlandningen var definitivt en bluff. Och inte fan uppstod HIV av sig själv! Eller vänta nu, du försöker väl inte framställa mig som någon slags dåre i nättidningen du sa du skrev för?

– Nej, varför skulle jag behöva göra det?

– Du är säkert i kompani med de där kommunpamparna som håller nere våra löner. Vissa här tycker faktiskt att vi förtjänar 50 000 i ingångslön! Själv tycker jag det kanske är att kräva lite mycket, men om facket röstar för det så ställer jag mig definitivt bakom!

– Hur mycket tror du sjukvården skulle kosta vårt samhälle om alla fick så höga löner?

– Det är inte mitt problem! Om människor ska få bra vård så ska vi banne mig ha råd med en veckas semester per månad också!

Vid det här laget hade Gunnesson blivit ordentligt uppretad på intervjuobjektet Sara, och bestämde sig för att han helt enkelt måste avrunda. Vi på Hänt i Sverige vill dock lämna ett meddelande till dessa demonstranter:

Nej, ni sjuksköterskor – ni är inte värda mer än 10 000 i månaden! Vi borde istället sänka era ingångslöner, inte höja dem!

Kommentera

