Annie Lööf inbegripen i ännu en skandal

Annie Lööf

Annie Lööf

Näringsminister Annie Lööf har orsakat många rubriker under sin tid i regeringen, främst för hennes mycket radikala ställningstaganden i familje- och invandringsrelaterade frågor. Nu står hon till svars inför Konstitutionsutskottet för att ha använt skattemedel för att betala sin egen hyra.

Annie Lööf, känd för att bland annat ha förordat månggifte och att Sverige ska ta emot 30 miljoner invandrare ställdes inför Konstitutionsutskottet förra veckan där hon grillades av Peter Eriksson. På torsdag kommer hon återigen få stå till svars för hur hon hanterat sin egen bostadssituation. Det är sannerligen inte första gången en politiker använder sin ställning för att främja sitt eget boende – åtskilliga är exemplen av de som låtit denna karriär ge dem en gräddfil i bostadskön. Se till exempel före detta statsminister Göran Persson och hans brottskompanjon Anitra Steen, som skaffade sig fin lägenhet mitt framför näsan på andra människor som väntat i över tio år på samma sak. Annie Lööf har nu slagit dem med råge då hon helt sonika låtit skattebetalarna betala hela hennes hyra.

Detta är inte första gången Lööf gör något sådant. Hon har även använt den trygga försörjning och generösa fritid riksdagsplatsen inneburit för att studera sig till en juristexamen. När vi på Hänt i Sverige hörde talas om denna senaste historia ansåg vi att måttet var rågat, och vi bestämde oss för att söka upp henne och utkräva svar. Och nu under tisdagseftermiddagen har vi faktiskt lyckats utbyta några ord med henne. Närmare bestämt var det Anton Vestin som sprang på henne i gamla stan.

– Hörru, näringsministern. Är det så här man är ansvarstagande minister och partiledare i dagens Sverige?

– Vad svamlar du om?

– Spela inte oskyldig nu va. Din hyra för det gångna året har kostat 140 000 kr, och du har inte betalat ett enda öre av den själv!

– Vad är du från för media?

– Mitt namn är Anton Vestin, och jag representerar Hänt i Sverige.

– Ah, jag har hört talats om er. Är inte ni några högerextremister som den där nazisajten Fria Tider?

– Hur vågar du likna oss vid Fria Tider! Vi bedriver mycket seriös journalistik här. Och såna som du tar alltid fram glåporden när ni konfronteras med verkligheten! Svara nu: Med vilken rätt låter du skattebetalarna stå för notan för ditt boende?

– Detta är bestämt inget jag ska behöva svara på! Jag är i riksdagen för att försäkra mig om att skolor och dagis blir HBT-certifierade, samt för att alla som vill söka skydd i Sverige ska få göra det! Hur jag betalar mitt boende är min ensak!

– Åh, dina älskade nybyggare! Som du vill ha 30 miljoner av till Sverige! Vad sägs om att du låter åtminstone sådär fem av dem bo i ditt hem, om de nu är en sådan välsignelse?

– Öhh… Det är så här va, att jag är solidarisk. Jag är självuppoffrande till min läggning, liksom, och därför vill jag inte lägga beslag på dem. Jag tycker att varje svensk ska få bli kulturberikad med en gambiansk granne eller liknande!

– Översättning: Det är ok att medelsvensson får ha dessa bredvid sig, men själv vill du bo så långt bort från dem som du bara kan.

– Jag har aldrig sett på maken till konfrontativ media! Har ni inte den minsta respekt för oss politiker som uppfostrar er svenska barbarer?

– Vi på Hänt i Sverige vet inte vad vi ska säga. Maken till folkförakt!

– Den här intervjun är slut nu.

Efter detta sprang Lööf snabbt iväg till en väntande taxi och var ute ur synhåll på ett ögonblick. Vi tackar henne för att vi åtminstone fick utbyta några ord, även om vi gärna hade fått några svar också. Och vi önskar henne lycka till i Konstitutionsutskottet – det kommer hon nog behöva.

2 thoughts on “Annie Lööf inbegripen i ännu en skandal

  1. Ping: Hänt i Sverige behöver din hjälp att nå ut | Hänt i Sverige

Kommentera

